16 Φεβ 2014

Επιθεώρηση βήμα-βήμα

  Επιθεώρηση είναι η απαραίτητη δουλειά που κάνει ο μελισσοκόμος ώστε να έχει την εικόνα του μελισσιού.Δηλαδή να ξέρει σε τι κατάσταση βρίσκεται,ώστε να προγραμματίζει τις επόμενες κινήσεις του.Μπορεί για παράδειγμα,ένα μελίσσι να χρειάζεται χειρισμούς για αποφυγή σμηνουργίας ή τροφοδότηση ή ακόμα να δει σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η συλλογή μελιού και πότε θα χρειαστεί τρύγο κ.ο.κ..
  Πότε κάνουμε επιθεώρηση;;: Επιθεώρηση κάνουμε όταν η μέρα είναι ηλιόλουστη.Γίνεται και με συννεφιά αλλά το μελίσσι είναι ιδιαίτερα νευρικό και επιθετικό.
Επιθεώρηση κάνουμε όταν θέλουμε να μάθουμε κάποια στοιχεία για το μελίσσι και να κάνουμε κάποιους απαραίτητους χειρισμούς.Δεν επιθεωρούμε πολύ συχνά και φροντίζουμε να επιθεωρούμε σχετικά γρήγορα,ώστε να μην αναστατώνουμε το μελίσσι και φυσικά να μην το διακόπτουμε από την δουλειά του.
 
  Ας δούμε ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία που βλέπει πρωτίστως ο μελισσοκόμος σε μια επιθεώρηση:
  1. ύπαρξη βασίλισσας
  2. ύπαρξη και κατάσταση γόνου
  3. ύπαρξη χώρου
  4. ύπαρξη μελιού και γύρης
  5. ασθένειες
  6. ανάπτυξη μελισσιού
 Εξηγώ τι βλέπουμε με βάση τα παραπάνω νούμερα (1-6):
1)Ψάχνουμε να βρούμε τη βασίλισσα μας!Μελίσσι χωρίς βασίλισσα είναι καταδικασμένο για αφανισμό.Και αυτό γιατί η βασίλισσα αναλαμβάνει την ανανέωση του εργατικού πληθυσμού.Καμιά φορά δεν μπορούμε να βρούμε βασίλισσα.Δεν πειράζει και δεν αγχωνόμαστε!Αρκεί βέβαια να δούμε αν υπάρχει εργατικός γόνος και φυσικά να υπάρχει νεαρός γόνος!Αυτό μαρτυράει τη ύπαρξη βασίλισσας!Και ένα μυστικό ακόμα: συνήθως βρίσκουμε τη βασίλισσα στα πλαίσια με πολύ φρέσκο γόνο!Μπορεί μάλιστα να την πετύχουμε την ώρα της γέννας!
2)Βλέπουμε αν υπάρχει γόνος,ειδικά σε περίοδο ανθοφορίας και σε τι κατάσταση βρίσκεται.Αν δηλαδή δεν υπάρχει γόνος φρέσκος ή σφραγισμένος τότε κάτι συμβαίνει!Αυτό μαρτυράει πιθανόν την μη ύπαρξη βασίλισσας-άρα πρέπει να βάλουμε μία-ή την έλλειψη χώρου ώστε να μπορεί να γεννήσει.Η κατάσταση του γόνου είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για το μελίσσι.Μας δίνει πληροφορίες για το αν είναι καλή η βασίλισσα μας και αυτό φαίνεται από το πόσος γόνος υπάρχει και σε τι διάταξη και φυσικά για την ύπαρξη ασθένειας.
3)Ο μελισσοκόμος είναι υπεύθυνος ώστε να παρέχει στο μελίσσι την κατάλληλη στιγμή χώρο ώστε να γεννήσει η βασίλισσα μας με εργατικό γόνο καθώς επίσης και η ύπαρξη χώρου για την αποθήκευση μελιού!
4)Το μέλι δεν πρέπει ποτέ να απουσιάζει μέσα από τη κυψέλη!Είναι η τροφή του μελισσιού ώστε να μπορεί να εξασφαλιστεί η απαραίτητη ανάπτυξη ή ακόμα και συντήρηση.Η ύπαρξη γύρης είναι απαραίτητη ειδικά τις μέρες που γίνεται εκτροφή γόνου.
5)Ένα μεγάλο κεφάλαιο κρύβεται πίσω από αυτό το νούμερο!ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ!Κατά την επιθεώρηση ελέγχουμε αν υπάρχουν ασθένειες ώστε να μπορούμε να τις καταπολεμήσουμε έγκαιρα.Πολλές ασθένειες μπορεί να καταστήσουν ένα μελίσσι αντιπαραγωγικό(κανείς δεν το θέλει αυτό) ή ακόμα και σε αφανισμό.Η γνώση λοιπόν των ασθενειών κρίνεται απαραίτητη.
6)Η ανάπτυξη του μελισσιού πολλές φορές εξαρτάται από τον μελισσοκόμο.Πρέπει δηλαδή να προλαμβάνει όλα τα προηγούμενα νούμερα(1-5) και φυσικά να παρέχει στο μελίσσι τα κατάλληλα εφόδια(χειρισμούς-τροφές-ασθένειες) ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί και να γίνει παραγωγικό.

  Βήμα-βήμα οι χειρισμοί για την επιθεώρηση: 
  1. Ανάβουμε το καπνιστήρι και φροντίζουμε να παραμείνει αναμμένο μέχρι το πέρας της επιθεώρησης
  2. Καπνίζουμε ελαφρά την είσοδο και στη συνέχεια λίγο πιο δυνατά στους αεραγωγούς
  3. Ξεκουμπώνουμε όλα τα κλειδιά
  4. Παίρνουμε θέση για επιθεώρηση στα πλάγια της κυψέλης.Ποτέ μπροστά γιατί ενοχλούμε τις μέλισσες που πηγαίνουν-έρχονται
  5. Με το ξέστρο,προσπαθούμε να βγάλουμε το καπάκι χωρίς να κάνουμε πολύ θόρυβο.
  6. Καπνίζουμε τους κηρηθροφορείς από γωνία σε γωνία
  7. Με το ξέστρο,προσπαθούμε να σπρώξουμε όλα τα πλαίσια προς την απέναντι πλευρά,όσο πάει.
  8. Αφαιρούμε το πρώτο πλαίσιο,το επιθεωρούμε.Συνήθως το πρώτο πλαίσιο περιέχει μέλι 
  9. Αφού το επιθεωρήσουμε,το αφήνουμε στην απ' έξω μεριά της κυψέλης
  10. Προσπαθούμε να φέρουμε το 2ο πλαίσιο προς το μέρος μας,αποκολλώντας το από τα υπόλοιπα.Σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να βρούμε μέλι,γύρη ή ακόμα και λίγο γόνο.Σε περίπτωση που δεν βρούμε γόνο,αλλά η μία πλευρά είναι σχεδόν άδεια,το περιστρέφουμε προς τα μέσα ώστε να δώσουμε χώρο να γεννήσει η βασίλισσα.Αφού το επιθεωρήσουμε το τοποθετούμε σαν πρώτο πλαίσιο.
  11. Με την ίδια διαδικασία όπως πριν αφαιρούμε το επόμενο πλαίσιο.Όσο πάμε προς τα μέσα βλέπουμε περισσότερο γόνο και λιγότερο μέλι-γύρη.Επιθεωρούμε(1-6) και βλέπουμε σε ποια πλευρά του πλαισίου υπάρχει πιο πολύς γόνος(ή νέος γόνος) και το περιστρέφουμε να κοιτάει προς τα μέσα.Τοποθέτηση δίπλα στο 2ο πλαίσιο που βάλαμε ως πρώτο.Για να εξηγήσω καλύτερα,Τα πλαίσια που επιθεωρούμε,τα βάζουμε προς τα εμάς, αφήνουμε κενό χώρο,και μετά έρχονται τα πλαίσια προς επιθεώρηση.
  12. Με τον ίδιο τρόπο επιθεωρούμε και τα υπόλοιπα πλαίσια μεχρί το 7ο ή 8ο πλαίσιο(από τα 10)
  13. Από εδώ και μετά μπορεί να δούμε ή την συνέχεια του γόνου ή το τέλος του γόνου με την ύπαρξη στα επόμενα πλαίσια μελιού και γύρης.Ο χειρισμός πρέπει να κάνει και εδώ ο μελισσοκόμος όπως και στο βήμα 10 είναι να περιστρέψει το πλαίσιο με τα άδεια κελιά αυτή τη φορά προς το κέντρο ώστε να δώσουμε χώρο.
  14. Τέλος αφού επιθεωρήσαμε συνολικά 10 πλαίσια(9 μέσα στη κυψέλη και ένα που αφήσαμε απ'έξω),με το ξέστρο σπρώχνουμε τα 9 πλαίσια που βρίσκονται μέσα,συρταρωτά προς τα πίσω ώστε να μπουν στις παλιές τους θέσεις και παίρνουμε το 1ο πλαίσιο και το βάζουμε στη θέση του.Κλείνουμε το καπάκι και συνεχίζουμε κατ'αυτό το τρόπο στις επόμενες κυψέλες.
  Σημαντικές παρατηρήσεις: Αν θέλουμε να τοποθετήσουμε ένα άχτιστο πλαίσιο για να το χτίσουν,δεν το βάζουμε ποτέ ανάμεσα σε πλαίσια που περιέχουν γόνο!Λειτουργεί σαν φράγμα προς τη βασίλισσα και πολλές φορές περιορίζει τη γέννα της μόνο προς την αντίστοιχη πλευρά.Η τοποθέτηση άχτιστου ή άχτιστων πλαισίων(1 έως 2) γίνεται πάντα ανάμεσα σε πλαίσια που περιέχουν μέλι.Δηλαδή μπορούμε να βάλουμε ένα ως δεύτερο πλαίσιο και ένα ακόμα ως ένατο.Όταν αυτά χτιστούν μπορούμε να τα τοποθετήσουμε μετά το τελευταίο πλαίσιο που είδαμε γόνο.Αυτή η κίνηση παρέχει χώρο στη βασίλισσα για να συνεχίσει τη γέννα της.Ένας άλλος χειρισμός είναι,όταν έχουμε ένα πλαίσιο σχεδόν κενό από τη μία πλευρά αλλά με λίγο μέλι προς τα πάνω,μπορούμε να το απολεπίσουμε με το ξέστρο και να το περιστρέψουμε προς το γόνο.Οι μέλισσες θα φάνε το μέλι και η βασίλισσα θα τρέξει να γεννήσει τα κελιά που μόλις άδειασαν!Προσέχουμε οι κινήσεις μας να είναι μαλακές και όχι απότομες και νευρικές και φυσικά κατά τους χειρισμούς των πλαισίων προσέχουμε να μην λιώνουμε τις μέλισσες.'Ενας κακός χειρισμός μπορεί να φέρει την απώλεια της βασίλισσας.Προσοχή λοιπόν.Σε περίπτωση που βρούμε τη βασίλισσα σε ένα πλαίσιο,δεν το κρατάμε πολύ ώρα έξω από την κυψέλη,διότι δημιουργούμε συνθήκες εκφόβισης της βασίλισσας.Με προσοχή το τοποθετούμε στην ανάλογη θέση.

  Οι παραπάνω χειρισμοί και η επιθεώρηση είναι σε θέση να μας δώσουν σημαντικές πληροφορίες και το έναυσμα για τις επόμενες κινήσεις ή επιθεωρήσεις.Κατά την επιθεώρηση πολλών μελισσιών,κρίνεται απαραίτητο η χρήση κάποιου μέσου ώστε να σημειώνουμε-καταγράφουμε τι είδαμε σε κάθε κυψέλη.Ένα ημερολόγιο λοιπόν που παρέχει στο μελισσοκόμο τις πληροφορίες για την επόμενη φορά ή ακόμα τις πληροφορίες για σύγκριση με την επόμενη χρονιά.Το άρθρο αναφέρεται κυρίως στους νέους μελισσοκόμους,αφού οι παλιοί λειτουργούν πλεόν μηχανικά.Καλές επιθεωρήσεις εν'όψη άνοιξης.